Tuesday, April 03, 2007

Cerita dipetik dari Para Wali....




Cerita dipetik dari Para Wali....
Asalamulaikum diucapkan kepada semua ...barang sesiapa yang membaca cerita ini harap dapat menjadikan satu akhitbar untuk kita selama-lamanya.Cerita ini di ceritakan kepada seorang hamba Allah yang Paling Allah sayanginya.Dalan tidak sedar dia telah melakukan perkara-pekara yang dia sendiri tidak duga

Pada Zaman Rasulluah SAW,ada seorg nelayan yang cukup bahagia.Seorg nelayan ini mempunyai isteri dan anak-anak soleh/soleha.Mereka hidup dengan gembira bahagia dan mereka tidak pernah lupa kepada Allah SWT

Nelayan ini setiap masa sujud dan menyembah Sang Pencipta.Dia tidak pernah lupa pada Allah dan Allah selalu memberi apa yang diminta olehnya.

Pada suatu hari, terdetik dalam harinya sesuatu yang tidak disangka-sangka dan di berfikir sambil berkata di dalam hatinya aku selalu menyembah Allah dan tidak pernah lupa kepada-Nya.tetapi Allah tidak adil kepada ku....?Kenapa??...bisik hati kecilnya.

Lantas masa itu dia terus sembahyang dan meminta doa kepada Allah SWT


Doanya...

Ya..Allah ..Dimana keadilan Mu..?

Aku mohon keadilan Mu ......

Selamu ini aku Bermohon kepadaMu dan Dikau tak pernah lupa dan beri kepada ku...dan aku bersyukur ....


Tapi ...Ya Allah Kenapa Dikau tak memberikan aku kekayaan...yang ku pohon kepadaMu ...Kenapa Ya Allah ...Kenapa?

Orang lain pergi menangkap ikan dengan membawa hasil pulangan yang bergitu banyak sekali ....

Tapi aku...hanya bawa untuk tangkapan cukup-cukup untuk makan ku sahaja..

Dikau kurniakan kepada orang lain Rumah Mewah-mewah dan harta yang bergitu banyak...

Tapi aku hanya duduk didalam rumah yang ala`kadar sahaja dan harta yang tak seberapa....

Kenapa Dikau tak kurniakan aku macam org lain Ya Allah ....Sedangkan aku selalu memohon dan meminta kepadaMu

Adilkah Dikau Ya Allah?......Dengan tangisan airku kepadaMu Ya Allah.......




Selesai dia berdoa dia pergi berjumpa dengan Rasulullah SAW, dan menceritakan apa yang dia laluinya...dan apa yang dia minta olehnya kepada Allah....

Nabi tersenyum sambil berkata..

Allah maha merahmati Mu dan menyangiMu...wahai sahabat.Allah takut ...dan sangat-sangat takut Engkau akan lupa kepadanya satu hari nanti ....dan Dia tidak akan mendengar lagi doa-doa dan rintihan-rintihan dariMu untuk-Nya.

Sebab manuasi akan lupa kepada Allah dengan 3 perkara

v Kekayaan

v Arak

v Perempuan

Hurainya dari tiga-tiga perkara dia atas :-

§ Apabila seseorang manuasia itu memperolehi kekayaan dia mula lalai kepada amalan-amalannya dan lupa kepada Allah SWT.

§ Bila seseorang itu ada kekayaan dia boleh beli Arak....

§ Bila minum arak seseorang itu akan cari perempuan jadilah (ZINA)


Sebab itulah Allah beri sedikit demi sedikit kepadaMu dan dia suka mendengar Doa-doa orang yang Dia sayang....

Bersyukurlah Apa yang kamu ada..Terduduk Si nelanyan itu lalu menangis....atas perbuatannya....dan kelakuannya

No comments: